Moduł żywieniowy


[23.11.2013 r. – Konkurs 🙂 ]
Za nami finał X Warszawskiego Konkursu Savoir-vivre „Obycie umila życie”. Zapraszam do relacji z jubileuszowego finału Konkursu Smoking, frak i surdut – czyli historia pewnego finału 🙂


[12.11.2013 r. – Konkurs 🙂 ]
Przed nami finał X Warszawskiego Konkursu Savoir-vivre „Obycie umila życie”. To trzeci finał z udziałem naszych uczniów 🙂 ! Konkurs ma swoją długą, bo już 10. letnią tradycję, a nasze Gimnazjum bierze w nim udział od 2006 roku. Zapraszam do podsumowania naszych zmagań w tym konkursie Faux pas – nas nie dotyczy 🙂


[08.11.2013 r. – Konkurs 🙂 ]
arrO tym, że nastała moda na gotowanie, a kulinarne show cieszą się dużym powodzeniem wiedzą chyba wszyscy. Nic też dziwnego, że gdy na stronie Mazowieckiego Kuratora Oświaty pojawił się konkurs pod hasłem: „Tradycyjne potrawy z Mazowsza” nasi uczniowie realizujący moduł żywieniowy na zajęciach technicznych zostali z nim zapoznani. Zapraszam do zapoznania się z pracami przygotowanymi na konkurs Tradycyjne potrawy z Mazowsza


[26-27.03.2013 r. – urok serwetek 🙂 ]

Święta tuż, tuż, a więc najwyższy czas przygotować się do strojenia stołu… Uczniowie klasy 3a i 3b sprawdzili swoje umiejętności manualne na czterech wzorach wykonywanych na serwetkach: kwiat, tulipan, wachlarz i słup. Miejmy nadzieję, że zagoszczą na świątecznych stołach 🙂

 [fot. A. Lewandowska]


[08.03.2013 r. – dlaczego rodzynki moczymy w wodzie, a obranego banana skrapiamy cytryną, czyli osmoza i ciemnienie enzymatyczne  🙂 ]

Dzięki Marysi i Wioli na lekcji w klasie 3b sprawdziliśmy na czym polega osmoza i ciemnienie enzymatyczne. Wykorzystaliśmy do tego doświadczenia ziemniaki, buraczek czerwony, jabłko, seler, a także wodę, sok z cytryny, cukier i jogurt.
 Dziewczyny:
* o
brane ziemniaki zanurzyły w wodzie, starły na tarce,
* buraczek czerwony obrały, przekroiły i posypały cukrem,
* seler starły na tarce i skropiły sokiem z cytryny/można było wymieszać z jogurtem,
* jabłko starły na tarce, jeden kawałek skropiły cytryną, drugi pozostawiły na talerzyku.
OBSERWACJE
Podczas obróbki wstępnej zachodzą zjawiska osmozy i ciemnienia enzymatycznego.
Osmoza
to zjawisko polegające na wyrównywaniu stężeń między sokiem komórkowym, a zewnętrznym środowiskiem (np. podczas sporządzania surówek). Cukier, sól, czy kwas cytrynowy powodują wydzielanie się na zewnątrz soku z warzyw. Osmoza zachodzi także podczas moczenia grochu, fasoli, rodzynek – nasiona pęcznieją, ponieważ skrobia, pektyny i białka wchłaniają wodę.
Ciemnienie enzymatyczne to proces polegający na powstawaniu ciemnobrunatnego zabarwienia na powierzchni owoców czy warzyw. Dzieje się tak na skutek działania tlenu atmosferycznego lub enzymów na związki zawarte w warzywach i owocach.
Aby zapobiec ciemnieniu enzymatycznemu możemy:
* skropić rozdrobnione surowce sokiem z cytryny,
* poddać surowce blanszowaniu,
* przechowywać owoce czy warzywa w zimnej wodzie lub hermetycznych opakowaniach zamykanych próżniowo,
* dodać olej, majonez, jogurt do surówek.
I jeszcze zdjęcia z przeprowadzonych doświadczeń :).

 [fot. A. Lewandowska]


 

[20.02.2013 r. – emulsje i emulgatory czyli wszystko o majonezie :)]
Kolejne zajęcia praktyczne:). Sympatyczna grupa dziewcząt z klasy 3a przygotowała pewną, dobrze znaną wszystkim emulsję 🙂 – mowa oczywiście o majonezie.
Majonez to przykład emulsji czyli mieszaniny odpowiednio rozdrobnionych cząsteczek. Aby możliwe było połączenie oleju, soku z cytryny, musztardy niezbędny jest emulgator, który zapewnia również trwałość emulsji (w naszym przypadku rozwarstwianiu się majonezu:)). Emulgatorem może być np. lecytyna, która znajduje się w jajku kurzym. Zatem emulgatory to substancje pozwalające połączyć się dwóm niemieszającym się składnikom.
Innym przykładem emulsji może być czekolada, do której w procesie produkcji również dodaje się lecytynę.
Co to jest konsza i na czym polega konszowanie, jaka jest historia majonezu i jakie są przykłady jego wykorzystania – o tym mam nadzieję również wiedzą trzecioklasiści.

A w klasie 3c Andżelika i Paulina sprawdzały czy uda się uzyskać emulsję:).
Na koniec nastąpiła degustacja…

[fot. A. Lewandowska]


[16.11.2012 r. – Zajęcia w ramach projektu „Trzymaj formę” ]
Uczniowie klas trzecich, którzy realizują w tym roku szkolnym moduł żywieniowy [chcąc nie chcąc] zostali włączeni w realizację projektu:). Przy okazji okazało się, że nasi trzecioklasiści świetnie radzą sobie z kanapkami, mają głowy pełne pomysłów i apetycznych rozwiązań.
Po zajęciach praktycznych należało usystematyzować swoją wiedzę wykonując pracę domową, w której miały znaleźć się m.in. informacje o witaminach zawartych w wykorzystanych do przygotowania kanapek składnikach, kaloriach, wartości odżywczej itp.

W klasie 3a podczas zajęć dodatkowo przeprowadzono konkurs na naj… kanapkę. Wygrały… wszystkie przygotowane tego dnia kanapki :). Wyróżnienie dla jednego zespołu za kompletne wyposażenie stanowiska pracy: nakrycie stołu, niezbędne naczynia/sztućce i oczywiście fartuszki przyznane zostaje: Magdzie, Ilonie i Maćkowi :). Kolejne zadania praktyczne przed nami…
Zapraszam do barwnej galerii kanapkowej :).

„Dzień kolorowych kanapek” – klasa 3a

„Dzień kolorowych kanapek” – klasa 3b

„Dzień kolorowych kanapek” – klasa 3c


[fot. A. Lewandowska]


[28 września]
W piątek nauka dla uczniów klasy 3b rozpoczęła się dość nietypowo. Zajęcia techniczne w ramach, których realizowany jest moduł żywieniowy, odbyły się na świeżym powietrzu. Uczniowie, aby zrealizować swój pomysł na praktyczne zajęcia, zobowiązani byli zająć się całkowitą ich organizacją, wyznaczeniem odpowiedzialnych osób oraz zaplanować przebieg tej nietypowej lekcji. Z zadania wywiązali się bardzo dobrze, choć nie obyło się bez pomocy Rodziców :). Oprócz smacznych przyjemności, które zaplanowane były na koniec, uczniowie przygotowali część teoretyczną. Informacje związane z historią grilla czy rodzajami wędlin umiliły czas oczekiwania na pyszne grillowane kiełbaski:).

Grillowanie w klasie 3b 🙂

[fot. A. Lewandowska]

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *